Kérdések, válaszok

Amennyiben utaztunk már életünk során vonattal, biztosan szemtanúi lehettünk már annak, hogy vannak olyan utasok, akik a jegykezelőnek a telefonjukat nyújtják oda, amikor az a jegyet kéri ellenőrzésre. Nem, ezek az emberek nem a telefonjukkal szeretnék kompenzálni a jegy hiányát, egyszerűen csupán letöltötték a jegyet. Hogy hogyan lehetséges ez? Megmondjuk!

Hol vásárolhatok elektronikus jegyet, és hogyan?

A hazai vonatjegyeket természetesen a MÁV árusítja, és mint olyan, tőlük vehetjük meg az elektronikus jegyeket is a MÁV weboldalán, a www.mavcsoport.hu-n. Ezen a felületen megtekinthetőek a MÁV-START Zrt. és a GYSEV Zrt. szolgáltatásai is, az elektronikus jegyvásárlás pedig roppant egyszerű, nem igényel profi szintű számítástechnikai ismereteket, és ráadásul még gyors is.

Csak nézzük meg a kiválasztott szakaszon közlekedő vonat vagy vonatok menetrendjét, és ha megtaláltuk a legszimpatikusabb időpontot, erre a vonatra tegyük kosárba a jegyünket. A jegy „átvételére” több lehetőség is van. Egyfelől választhatjuk az otthon nyomtatás megoldását is, amely során a sikeres tranzakció után le tudjuk tölteni PDF formátumba a jegyünket, amelyet ezután ki is nyomtathatunk. Nagyon ügyeljünk mindazonáltal arra, hogy a jegyen szereplő QR-kód semmiképpen ne sérüljön, akkor ugyanis a vonatjegy érvénytelennek fog számítani. Figyeljünk tehát arra, hogy lehetőleg ne a leginkább patrontakarékosabb minőségben nyomtassunk; ha a patron kifogyóban van, akkor ellenőrizzük, hogy a QR-kódon nincsen folt; valamint próbáljuk a papírt ne a kódnál összehajtani.

A másik opció az, hogy a fizetés után a jegyet egyszerűen csak letöltjük, és az okostelefonunkon, tabletünkön, laptopunkon keresztül mutatjuk be a jegykezelőnek a jegyet. A jegy csak és kizárólag akkor tekinthető érvényesnek, ha azt valóban fel tudjuk mutatni, és a jegykezelő le tudja olvasni a QR-kódot. Amennyiben a készülékünk nem tudja megfelelően megjeleníteni a kódot, vagy lemerült, tehát az igazolásra alkalmatlanná vált a készülék, akkor ez a felelősség csak és kizárólag minket terhel, és nem kérhetjük arra a MÁV munkatársát, hogy higgye el nekünk, vagy nézzen utána a rendszerben, mert ilyet nem tehet. Utazási jogosultságunkat csak a QR-kóddal, s mellé a személyi igazolásra alkalmas iratokkal tudjuk biztosítani.

Amennyiben nem rendelkezünk otthon nyomtatóval, és már nincs is időnk betérni egy üzletbe vagy ismerőshöz, ahol nyomtatni tudnánk, esetleg nem áll rendelkezésünkre olyan készülék, amellyel fel tudnánk mutatni az elektronikus vonatjegyünket, akkor sem kell csüggednünk, hiszen ennek ellenére is meg tudjuk vásárolni a jegyet online felületen. Miután kifizettük a jegyet, a kijelölt állomáson található jegyátvételi ponton tudjuk magunkhoz venni azt, amelyet egy tíz számjegyből álló azonosítóval tudunk kikérni. A jegyátvételi pontok elhelyezéséről a jegy vásárlásakor az e-Ticket program ad tájékoztatást, és külön jelzi azt, ha a megvásárolt jegy viszonylatának kiindulási állomásán nincs jegyátvételi pont.

Milyen típusú jegyeket vásárolhatok online, és ezeknek ára mennyiben tér el a megszokottól?

A MÁV weboldalán keresztül elektronikusan megvásárolhatjuk a belföldi menetjegyeket. Ezenfelül vásárolhatunk jegyet kerékpárra és élő állatnak; vehetünk pótjegyet és helyjegyet, havi bérletet, félhavi bérletet, valamint harminc napos bérletet. Jó hír ezen felül, hogy vannak bizonyos külföldi szakaszok is, amelyekre menetjegyünket megvehetjük online, elektromos jegy formájában. Természetesen az interneten árusított jegyek esetében is érvényesíthetjük a kedvezményeinket, amennyiben rendelkezünk érvényes igazolással (például diákigazolvánnyal, személyi igazolvánnyal).

Mindenképpen jobban járunk anyagilag, amennyiben internet segítségével vásároljuk meg a vonatjegyünket, hiszen ebben a formában kedvezményekben részesülünk. Abban az esetben, ha online fizettük ki a jegyet, de egy állomáson kijelölt átvevőponton vesszük azt birtokunkba, akkor a jegy árából öt százalékot enged el a vasúttársaság.

Amennyiben a jegyet mi magunk vásároljuk online felületen, és saját nyomtatóval nyomtatjuk ki, vagy telefonról, vagy egyéb készülékről mutatjuk fel azt, abban az esetben a MÁV nem számítja fel a személyes ügyintézési díjat, valamint a nyomtatás és a papír árát, ebből kifolyólag tíz százalékkal kell kevesebbet fizetnünk, mint amennyit a jegypénztárnál költenénk el.

Emellett találhatunk olyan speciális kedvezményeket is, amely vasútvonalak esetében az elektronikusan megvásárolt vonatjegy húsz százalékkal olcsóbb, mint a jegypénztárnál. Ezeket a kedvezményeket az internetes menetrendkeresőben egy @ jel jelzi. Az azonban nagyon fontos, hogy ezen speciális elektronikus vonatjegy kedvezmény csak akkor vehető igénybe, ha az utazás mindvégig, megszakítás és átszállás nélkül a megjelölt vonaton történik. A vonathoz kötött speciális kedvezményű elektronikus vonatjegy csak a rajta feltüntetett vonaton vagy vonatokon érvényes.

Mégsem utazom, mit tegyek?

Abban az esetben, ha interneten keresztül vásároltunk vonatjegyet, azonban valamilyen oknál fogva mégsem utazunk, akkor – mivel a jegy kifizetése is bankkártyával történt – a visszatérítés csak és kizárólag banki utalással történik. Ebből kifolyólag hiábavaló lenne a jegypénztárhoz fáradnunk készpénzes visszatérítés reményében, ez ugyanis nem lehetséges.

A visszatérítést nekünk, az utasoknak kell kezdeményeznünk a MÁV weboldalán, ahol a vasúttársaság feltűnteti azt is, hogy milyen időintervallumon belül lehet kérni a visszatérítést. Jó hír, hogy az interneten keresztül ez a folyamat is olcsóbb, ugyanis a kezelési költség ilyen formában alacsonyabb, mint hogyha személyes ügyintéző végezte volna el. A visszatérítés során a jegy árának összege arra a bankszámlára kerül kiutalásra, ahonnan a tranzakciót mi magunk is indítottuk.

Fontos emellett arról is tudnunk, hogy amennyiben azt az opciót választottuk, hogy noha interneten keresztül vesszük meg a jegyet, de átvételi ponton vesszük birtokunkba, azonban a jegyátvételi pont meghibásodása miatt ez nem tudott megtörténni, akkor természetesen újabb menetjegy megvásárlása nélkül is felszállhatunk a vonatra, itt azonban minél hamarabb forduljunk a MÁV munkatársához, és jelezzük neki a problémát. Tőle egy Utasleadási lapot fogunk kapni, s az utazásunk befejeztével mihamarabb keressük fel az ügyfélszolgálatot, hogy a vonaton felszámított tartozásunk törlesztésre kerüljön.

Milyen szabályok vonatkoznak az elektronikus vonatjegyre?

Az online vásárolt vonatjegyek annyiban eltérnek a hagyományos jegyektől, hogy a jegy névre szóló, és át nem ruházható. Az e-vonatjegyet csak a rajta feltüntetett időszakban és csak az az utas használhatja fel, akinek személyazonosító adatait az elektronikus vásárlási felületen a fizetést követően megadtuk és az e-vonatjegyen ezek az adatok olvashatók. Az elektronikus vonatjegy felmutatásakor minden esetben fel kell mutatnunk a személyazonosításra és a kedvezmény igazolására alkalmas okmányt is.

Érvényesség

A megvásárolt vonatjegy attól az időponttól jogosít fel bennünket az utazásra, amely időpont a jegyen szerepel, azonban az általunk választott vonattal tíz perccel korábban megkezdhetjük az utazást. A jegyen emellett az is fel van tűntetve, hogy meddig érvényes – az adott nap 24. órájáig, azonban az azon a napon megkezdett utazást még a következő nap 3:00-ig be tudjuk fejezni.